Krachttrainer Dick van Stralen van de jeugdafdeling

9 januari 2020

Dick van Stralen is krachttrainer van de jeugdafdeling van Excelsior Rotterdam. Vanaf de onder 10 geeft hij de jeugdige talenten krachttraining, omdat dit er volgens hem gewoon bij hoort: ,,Als je echt goed wilt voetballen, moet je ook sterk zijn’’, vindt hij. ,,Iedere trainer wil bovendien alles in sprint, maar veel voetballers zien eruit als marathonlopers. Dat kan dus niet.’’

Sneller
,,Voetbal is een sprintsport en krachttraining hoort er dus gewoon bij. Als je die gasten bij rugby ziet, die wegen soms 80-100 kilo, maar ze lopen de 100 meter binnen 11 seconden. Dat doen ze een keer of 30 per wedstrijd! Soms denken mensen dat je van krachttraining langzaam wordt… Nee! Zeker niet als je anderhalf uur per dag op het veld staat. Je wordt alleen maar sneller, zolang je vetpercentage maar laag is.’’

Maximale
,,Heel Nederland aan het sporten krijgen en zorgen dat ze gezonder en bewuster gaan leven, dat is mijn drive’’, zegt hij. Wie Van Stralen hoort praten, gelooft meteen dat hij tijdens trainingen het maximale uit de spelertjes weet te halen. ,,Blije gezichten na de training, daar doe ik het voor. Ze genieten er ook van als ze met gewichten werken. Dat is heerlijk om te zien. Ik wil spelers overtuigen dat ze meer kunnen dan ze denken. Ze moeten trots zijn op zichzelf.’’

Horeca
Hij is met zijn werk bezig alsof hij dit al jaren doet. In werkelijkheid is de 48-jarige Rotterdammer pas een jaar of vijf als krachttrainer actief. ,,Eigenlijk wilde ik als achttienjarige al trainer worden, maar ik wist niet waarin. Ik kom uit een horecafamilie en heb altijd in de horeca gewerkt. Ik had een eigen café, maar had daar genoeg van. De horeca had waarschijnlijk ook genoeg van mij, want ik was op een bepaald moment echt niet klantvriendelijk meer.’’

Aangeboden
Het werd tijd om zijn droom na te jagen. Niet dat hij tijdens zijn horecajaren niet heeft gesport. ,,Als kind keepte ik en ben daarnaast ook krachttraining gaan doen. Ik ben altijd blijven fitnessen. In de sportschool stond ik om me heen te kijken. ‘Die oefening kan hij beter doen’, dacht ik dan. Ik voelde een drive om dingen uit te leggen. Nadat ik de horeca vaarwel had gezegd, heb ik binnen een paar maanden de fitnessopleiding afgerond. Ik had me toen al bij Excelsior aangemeld om de keepers te trainen. Ik ergerde me aan de keeperstechnieken en heb aangeboden om te helpen.’’

Krachthonk
Hij raakte in gesprek met Marco van Lochem en die bleek op zoek naar een fitnesstrainer voor de jeugd. Dat hoefde het hoofd van de opleiding maar één keer te zeggen of Van Stralen ging al aan de slag. Eerst vanuit een bescheiden fysiohok, waaruit de gewichten en andere materialen dagelijks naar buiten en weer naar binnen gesjouwd moesten worden. Toen hij zich daarna volledig ging richten op krachttraining, werd op typische Excelsiorwijze een eigen krachthonk gerealiseerd onder de tribune van het uitvak.

Rockeyfilm
,,We kregen tegels van een sponsor en een jeugdtrainer heeft ze gelegd. Er kwamen oude fitness-spullen uit het stadion, we zetten er een hek omheen en sleepten een oud stuk kunstgras naar de ruimte. Dat was nog een heel gedoe, want dat gras was zeiknat en loodzwaar. Dat kregen we met geen veertig man naar binnen. Ik heb dat toen met een föhn staan droogblazen en in stukken gesneden. Het is een geweldige ruimte geworden, heel old school. Net alsof je in een jaren tachtig Rockeyfilm loopt.’’

Contactsport
De temperatuur daalt er in deze maanden tot rond het vriespunt, maar desondanks werken jeugdspelers zich er dagelijks in het zweet. Heel gericht werkt Van Stralen er met de jeugdtalenten aan om sterker en fitter te worden. ,,Schouders creëren’’, benadrukt hij. ,,Voetbal is een contactsport, dan is het toch vreemd dat er zo weinig spelers met schouders rondlopen? Als je als voetballer minder bent dan anderen, word dan in elk geval drie keer zo fit! Bovendien heb je met sterkere en elastische spieren minder kans op spierblessures en op blessures na hard contact.’’

Krachttraining
Hoewel hij het maximale van de spelers eist, let hij vanzelfsprekend goed op de opbouw en belasting. ,,We bieden spelers één keer per week krachttraining aan, maar ze kunnen daarnaast altijd langskomen of zelf oefeningen doen. Stretchen kun je gewoon thuis. Leg een matje op de grond als je voetbal gaat kijken en je kunt anderhalf uur stretchen. Of begin ’s ochtends met push-ups, dat hoeven er maar tien te zijn. Als je dat vanaf je tiende elke dag doet… Discipline, daar gaat het om. Die old schooloefeningen zijn in mijn ogen het belangrijkste.’’

Boksen
Van Stralen geeft de jeugdspelers ook bokstraining, omdat daar volgens hem zoveel in zit. ,,Zo leer je kijken in de lengte en breedte’’, zegt hij. ,,Panoramakijken noem ik dat. Ze moeten mij in de ogen aankijken, maar ook zien wat mijn linker en rechter voet doen. We bouwen het boksen langzaam op. Als ze het goed doen, sta ik echt te genieten. Ik voel dat er meer kracht komt. Ik laat ze ook voorzichtig sparren. De handschoen voorzichtig richting het hoofd en dan je ogen openhouden. Dat is zo leerzaam, want zo kunnen ze in het veld ook blijven kijken als er een bal aankomt.’’

Leniger en sterker
,,Ze moeten alles willen geven, zeker als je prof wilt worden! Als ik zie dat ze ondertrainen, loop ik er naartoe. ‘Kilootje te weinig’, zeg ik dan. ‘Kom, er kan nog wel iets bij!’ Elke keer een klein beetje sterker worden. Dat ga je terugzien in je spel. Het grappige is dat ze soms naar me toe komen om te vertellen dat bepaalde oefeningen tijdens gymnastiek op school ineens veel beter gaan. Daar merken ze dus ook dat ze hier leniger en sterker van worden.’’

Terug naar overzicht